Já a moje tělo

Termín: 2 týdny

Dílčí cíle

  • uvědomění si vlastního těla
  • rozvoj pohybových dovedností ( koordinace pohybu, rovnováha, rozvoj hrubé a jemné motoriky,
  • dýchání, koordinace ruky a oka apod.)
  • rozvoj užívání všech smyslů
  • rozvoj kooperativních dovedností, fyzické a psychické zdatnosti
  • seznamování se s fungováním těla
  • vytvoření zdravého vztahu k vlastní osobě
  • osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí
  • vytváření zdravých životních návyků a postojů, jako základu zdravotního životního stylu

Činnosti

  • pojmenováváme části těla
  • sledujeme, jak tělo funguje
  • učíme se co je  pro zdraví a bezpečnost důležité
  • učíme se prostřednictvím smyslových a psychomotorických her znalosti o vlastním těle
  • hrajeme lokomoční a pohybové hry
  • využíváme atlasů a dětských encyklopedií pro hledání informací o lidském těle
  • vytváření výtvarného zpracování „človíčků“
  • sledujeme růst miminka a „pečujeme o ně“
  • zkoušíme si relaxační cviky a masáže
  • rozdělujeme činnosti, které jsou pro zdraví člověka vhodné a co poškozuje, učíme se jak předcházet úrazům
  • hrajeme si na návštěvu lékaře a ošetřování nemocného
  • umíme pomoci kamarádovi
  • pohádka – Ema naopak, Martínek a bacily
  • písnička – Hlava, ramena, kolena, palce….

Otázky

  • Víte, kde máte…??? ( jednotlivé části těla )
  • Víte, jak dýcháme? Jíme? Jak funguje srdce?
  • Umíte napodobit různé pohyby?
  • Víte jaké správné držení těla?
  • Umíte poznat co je pro naše zdraví důležité a co nás poškozuje?
  • Jak se musíme chovat, abychom se neocitli v nebezpečí?
  • Kdo musí jít k lékaři?
  • Co pan doktor dělá?
  • Jak se chová pacient?
  • Umíte odpočívat, udělat kamarádovi masáž?
  • Proč chodíme do solničky a co tam děláme?
  • Jak pečujeme o miminko?
  • Umíme pomoci kamarádovi?

Kompetence

  • umí pojmenovat části lidského těla
  • má vytvořen zdravě pozitivní vztah k vlastnímu tělu
  • umí vyhodnotit, co je pro zdraví člověka důležité a co nebezpečné
  • má upevněné základní hygienické a sebeobslužné návyky
  • koordinuje pohyby, umí napodobit jednoduchý pohyb,  umí sladit pohyb s rytmem, s hudbou
  • má povědomí o významu péče o čistotu a zdraví,o významu aktivního pohybu a zdravé výživy
  • zachovává správné držení těla
  • ví, o odlišnostech mezi dětmi a dospělými lidmi
  • vnímá a rozlišuje pomocí smyslů
  • koordinuje své pohyby, zvládá jemnou motoriku (umí zacházet s předměty denní potřeby, s drobnými pomůckami,tužkami, barvami, nůžkami, papírem, modelovací hmotou )
  • umí vnímat potřeby druhého, pomáhat,  pečovat